1974 åkte jag tåg från Paris till Lyon. I kupén fanns en stor hastighetsmätare så att vi kunde se att vi färdades i 170 kmph. Det kändes fantastiskt att se landskapet försvinna så snabbt att det blev svårt med detaljobservationer.
Svenska X2000 kommer snart att kunna köra 250 kmph. Flera X2000-bilder här.
Nu närmar sig snart hastigheten 600 kmph för de snabbaste tågen i Europa.
Det räcker nu! Fortare behöver det inte gå för att tåget ska konkurrera ut flyget som persontransportredskap.
Transrapid har också bevisat att flygets roll som persontransportör snart är över.
Guide till Europas snabbtåg.
Nu när spårtekniken har gjort tåget överlägset flyget inom Europa bör flygets utsläpp betalas med rejält höjda biljettskatter så får marknadskrafterna råda.
Svenska X2000 kommer snart att kunna köra 250 kmph. Flera X2000-bilder här.
Nu närmar sig snart hastigheten 600 kmph för de snabbaste tågen i Europa.
Det räcker nu! Fortare behöver det inte gå för att tåget ska konkurrera ut flyget som persontransportredskap.
Höghastighetståg kan med 400-500 kmph, ersätta flyget i all europeisk persontrafik om viljan finns.
Miljövinsterna blir fantastiska eftersom utsläppen från flyget svarar för en väldigt stor del av de skadliga resterna från fossilbränslen.
ICE i Tyskland är ett bra exempel på hur järnvägen kan ersätta flyget.Miljövinsterna blir fantastiska eftersom utsläppen från flyget svarar för en väldigt stor del av de skadliga resterna från fossilbränslen.
Transrapid har också bevisat att flygets roll som persontransportör snart är över.
Guide till Europas snabbtåg.
Nu när spårtekniken har gjort tåget överlägset flyget inom Europa bör flygets utsläpp betalas med rejält höjda biljettskatter så får marknadskrafterna råda.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar