Mera
Ytterligare
Utredarna på Skolinspektionen är nyttiga idioter som aningslöst banar väg för muslimska brödraskapet!
Dana Pourkomeylian: Stäng de religiösa grundskolorna
Rimligtvis borde skolan först visa att de kan göra rätt innan de ges tillstånd att utöka sin verksamhet ytterligare.
Utredarna på Skolinspektionen är nyttiga idioter som aningslöst banar väg för muslimska brödraskapet!
Dana Pourkomeylian: Stäng de religiösa grundskolorna
Rimligtvis borde skolan först visa att de kan göra rätt innan de ges tillstånd att utöka sin verksamhet ytterligare.
23 jul, 2020
Frågan om religiösa friskolor är åter aktuell. Römosseskolan som i mars 2019 fick kritik av Skolinspektionen för att ha bedrivit separatistisk undervisning i 22 (!) år – bland annat i ämnena engelska, bild, musik och idrott – har nu fått grönt ljus av samma myndighet att utöka sin verksamhet. Tillståndet gavs 2015, med villkoret att ”Utbildningen får starta efter den 30 juni 2016 och senast vid början av läsåret 2017/2018”.
Tillståndet har alltså gått ut. Ändå menar Skolinspektionen att de inte kan neka Römosseskolan sin utvidgning eftersom beslutet ”inte är tillräckligt tydligt”, enligt enhetschefen Fredrika Brickman. ”Det framgår inte av beslutet att tillståndet därefter förfaller. Det har vi bedömt som vägledande mer än ett absolut krav”, fortsätter hon i en intervju för GT (22/7).
Åsikten att formuleringen är ”vägledande” istället för ordagrann är en bedömning som myndigheten själva har gjort, men det har inte prövats. Skolinspektionen slår alltså hellre knut på sig själva än riskerar tid och energi i domstol för att få saken prövad. Det är oansvarigt och ett hot mot elevernas rätt till en likvärdig utbildning, inte minst med tanke på att Römosseskolan under Skolinspektionens andra granskning våren 2020 inte hade åtgärdat den könsseparerade undervisningen. Rimligtvis borde skolan först visa att de kan göra rätt innan de ges tillstånd att utöka sin verksamhet ytterligare.
Men frågan är större än så. Sverige är en sekulariserad stat, och separationen mellan religion och skola inskriven i skollagen. Det finns utrymme för friskolor med konfessionell inriktning, med villkoret att dessa inslag ska vara frivilliga. Med andra ord: du ska som icke-troende kunna gå i en konfessionell skola utan att märka någon skillnad mellan den utbildningen och annan. Trots detta pumpas miljardbelopp i skolpeng till konfessionella skolor där inslagen inte är frivilliga och tillsynen dålig.
Det är högst rimligt att fråga sig varför svenska skattebetalare ska finansiera föräldrars religiösa indoktrinering av sina knappt byxmyndiga barn, i synnerhet under skoltid. Man bör också fråga sig hur rimligt det är att anta att en sjuåring, nioåring eller tolvåring kan freda sig mot den så kallade ”frivilligheten” i att delta i bön, sjunga i kyrkan eller äta halalkött. I juni 2020 fick Römosseskolan kritik från Skolinspektionen eftersom många elever – i synnerhet de yngsta – inte uppfattade att bönen var frivillig. ”Om man inte är med och ber så får man ingen belöning av Allah, man kommer inte till paradiset”, kommenterade en elev.
Det är uppenbart att det finns för många dåliga exempel för att tillåta denna cirkus spinna vidare ytterligare en säsong. Även den som inte anser att dessa exempel ska utgöra beslutsunderlaget för de konfessionella skolornas vara eller icke vara måste i vart fall inse att de konfessionella grundskolorna är en del av föräldrarnas indoktrinering av sina allt för unga barn. Det ska inte finansieras av skattemedel då det omöjligt kan motiveras av barnets egna ”frivillighet”. Låt barn få vara barn, och låt alla barn få vara det på samma villkor. Stäng de religiösa grundskolorna.
Dana Pourkomeylian
Frågan om religiösa friskolor är åter aktuell. Römosseskolan som i mars 2019 fick kritik av Skolinspektionen för att ha bedrivit separatistisk undervisning i 22 (!) år – bland annat i ämnena engelska, bild, musik och idrott – har nu fått grönt ljus av samma myndighet att utöka sin verksamhet. Tillståndet gavs 2015, med villkoret att ”Utbildningen får starta efter den 30 juni 2016 och senast vid början av läsåret 2017/2018”.
Tillståndet har alltså gått ut. Ändå menar Skolinspektionen att de inte kan neka Römosseskolan sin utvidgning eftersom beslutet ”inte är tillräckligt tydligt”, enligt enhetschefen Fredrika Brickman. ”Det framgår inte av beslutet att tillståndet därefter förfaller. Det har vi bedömt som vägledande mer än ett absolut krav”, fortsätter hon i en intervju för GT (22/7).
Åsikten att formuleringen är ”vägledande” istället för ordagrann är en bedömning som myndigheten själva har gjort, men det har inte prövats. Skolinspektionen slår alltså hellre knut på sig själva än riskerar tid och energi i domstol för att få saken prövad. Det är oansvarigt och ett hot mot elevernas rätt till en likvärdig utbildning, inte minst med tanke på att Römosseskolan under Skolinspektionens andra granskning våren 2020 inte hade åtgärdat den könsseparerade undervisningen. Rimligtvis borde skolan först visa att de kan göra rätt innan de ges tillstånd att utöka sin verksamhet ytterligare.
Men frågan är större än så. Sverige är en sekulariserad stat, och separationen mellan religion och skola inskriven i skollagen. Det finns utrymme för friskolor med konfessionell inriktning, med villkoret att dessa inslag ska vara frivilliga. Med andra ord: du ska som icke-troende kunna gå i en konfessionell skola utan att märka någon skillnad mellan den utbildningen och annan. Trots detta pumpas miljardbelopp i skolpeng till konfessionella skolor där inslagen inte är frivilliga och tillsynen dålig.
Det är högst rimligt att fråga sig varför svenska skattebetalare ska finansiera föräldrars religiösa indoktrinering av sina knappt byxmyndiga barn, i synnerhet under skoltid. Man bör också fråga sig hur rimligt det är att anta att en sjuåring, nioåring eller tolvåring kan freda sig mot den så kallade ”frivilligheten” i att delta i bön, sjunga i kyrkan eller äta halalkött. I juni 2020 fick Römosseskolan kritik från Skolinspektionen eftersom många elever – i synnerhet de yngsta – inte uppfattade att bönen var frivillig. ”Om man inte är med och ber så får man ingen belöning av Allah, man kommer inte till paradiset”, kommenterade en elev.
Det är uppenbart att det finns för många dåliga exempel för att tillåta denna cirkus spinna vidare ytterligare en säsong. Även den som inte anser att dessa exempel ska utgöra beslutsunderlaget för de konfessionella skolornas vara eller icke vara måste i vart fall inse att de konfessionella grundskolorna är en del av föräldrarnas indoktrinering av sina allt för unga barn. Det ska inte finansieras av skattemedel då det omöjligt kan motiveras av barnets egna ”frivillighet”. Låt barn få vara barn, och låt alla barn få vara det på samma villkor. Stäng de religiösa grundskolorna.
Dana Pourkomeylian
Skolinspektionens formalism skyddar dåliga skolor
Skolinspektionen är inte blind. Ändå tillåts dåliga skolor fortsätta med sin verksamhet.
Barbro Hedvall DN
Laglydnad är självfallet bra men vi får inte glömma risken för formalism. Den slutsatsen drar jag när jag ser hur svårt det är att få stopp på en religiös friskola. Just nu heter den Römosseskolan och ligger i en Göteborgsförort.
Det är en lång följetong av kritik mot skolan: den delar upp flickor och pojkar, den har böneinslag i undervisningen och där har funnits extremistkopplingar.
Politiker i alla partier är starkt kritiska och menar att eleverna i skolan inte får den fria, demokratiska skolning som barn i Sverige har rätt till. ”Stäng”, säger de.
Men så blir det inte. När höstterminen börjar öppnar skolan till och med en ny avdelning. Med Skolinspektionens godkännande.
Samma Skolinspektion har genom åren lämnat kritiska rapporter och skolan har svarat – nöjaktigt enligt myndigheten. Och kunnat fortsätta på samma sätt. Tills nästa rapport.
Göteborgsskolan är inte enda exemplet, det finns fler på andra håll.
Det som förbryllar mig är trögheten och formalismen hos övervakande myndigheter.
Skolinspektionen är inte blind men den är mycket laglydig. Och dess motpart, skolans ledning, är mycket lagkunnig. Och som vi alla vet finns ingen lag utan kryphål.
Men det finns också något som heter avsikt och ändamål med en lag och en verksamhet. Vad skolan beträffar så ska barn få undervisning grundad i vetenskap, de ska behandlas som individer och flickor och pojkar självfallet lika. På det får man inte tumma och lämna barn i okunskap och förtryck.
Allt detta är rena självklarheter. Det som förbryllar mig är trögheten och formalismen hos övervakande myndigheter.
De granskade skolorna måste ha svårt att ta kritiken på allvar när ingenting händer. De behåller sina tillstånd och lär sig att svara väl på inspektionens frågor.
Och så ser jag parallellen till EU och kraven på att upprätthålla rättsstaten. Ungern och Polen gör ju samma erfarenhet som de svenska skolorna: det händer inget, pengarna kommer trots alla hårda ord.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar