tisdag, mars 19, 2013

Lastbilar i trafikmiljön

Välkänd syn i vänster backspegel
Klicka på bilderna så blir de större

Under mina många år som bilförare har jag kört på alla större svenska vägar och alltför ofta irriterats över att ha en stor lastbil liggande en halv meter bakom min bakre kofångare.

Nästan lika många har jag blivit tvingad ut i dikesrenen när galningen vid ratten i 20-tons-vidundret bestämmer sig för att köra om mig i 95 kmph när jag håller 90, trots att det kommer mötande bilar i en jämn ström.

En sådan omkörning tar väldigt lång tid och är odiskutabelt trafikfarlig.

Trots att Vägverket på sin tid presenterade flera utredningar som visade att lastbilar nästan som regel framförs med för hög hastighet, är branschföreträdarna lika indignerade varje gång ämnet kommer upp och omfokuserar debatten mot lönsamhet och tidspress som ger olidliga arbetsförhållanden för yrkesförarna. SvD - Ekot -



På kvällen i dåligt väder möter man ofta dessa fordon med enorma ljusramper som bländar så att man tvingas stanna en stund innan man kan fortsätta eftersom mörkerseendet är reducerat efter möten med trafikdårarna.
-

Utredningen efter masskrocken på Tranarpsbron bekräftar bilden av verkligheten SvD - HD - Ekot - Ekot - Ekot - HD -


-

Inga kommentarer: