torsdag, mars 07, 2013

40 dagar


Talet 40 återkommer i Bibeln gång på gång och här följer de mest kända myterna omkring 40 samt en påminnelse om 42 eftersom det i dag är exakt 79 dagar kvar till Towel Day
Moses var på berget Horeb i Sinai i fyrtio dagar och fyrtio nätter

Elias ökenvandring varade i 40 dagar på väg till det heliga berget Horeb

Före syndafloden regnade det i 40 dagar


Israelernas ökenvandring varade i 40 år

Jesus fastade i öknen under 40 dagar där han frestades av djävulen för att överge sin tro

Moses var 40 år i Egypten

Kristi himmelsfärds dag infaller alltid på torsdagen 40 dagar efter påskdagen. Datumet varierar beroende på när påsken infallit, men är alltid tidigast den 1 maj och senast den 4 juni.

Dagen firas till minne av att Jesus lämnade jorden och fördes till himlen. Det skedde 40 dagar efter påskdagen, som är den kristna kyrkans största dag. Då uppstod Jesus efter långfredagens död och begravning. Livet segrade över döden.


Dock varar fastan inte 40 dagar i sträck. Söndagar är inte fastedagar så tiden från Askonsdagen till Påskdagen är alltså 46 dagar (40 fastedagar + 6 söndagar).

Efter påskdagen tillbringade Jesus 40 dagar med att undervisa sina lärjungar.

En gång för många år sedan stod jag i kö till kundservice på ICA Maxi och jag hade könummer 542.

Väntetiden blev lång så jag började leka med talet 542.

Det jag kom fram till, måste man vara en H2G2-fanatiker för att förstå:

4 + 2 = 6.
5 + 2 = 7
6x7=42!

4 + 2 = 6
5 + 4 = 9
6x9=54

Bonus: 5x4x2=40
Klickar man på rubrikerna efter "Etiketter" längst ned så kommer det seriös information om mitt förhållande till det outgrundliga.
-

Inga kommentarer: