Det tragiska skådespelet med SAAB och Maud Olofsson i huvudrollerna, har antagligen några akter kvar innan ridån går ned och den olönsamma fabriken går samma öde till mötes som varvsindustrin gjorde på 70-talet.
Varje instoppad krona kommer skattebetalarna att få stå för om inte Scania till slut går in och räddar SAAB än en gång.
Det är inte troligt att Spyker kan göra SAAB till en vinstgenerator efter årtionden av förluster.
Scania eller snaran är mitt stalltips.
En delvis avvecklad saabfabrik kan stiga upp som Fågel Fenix med nya småskaliga elbilsprojekt samt produktion av direktdrivna vindkraftverk av turbintyp och vågkraftverk.
Under Scania-ledning kan en effektiviserad personbilstillverkning med mindre sofistikerade tekniska lösningar bli en framgång. Motorerna till SAAB tillverkades i Södertälje under många år och SAAB kan fortfarande bli den nya Folkbilen.
Likheterna mellan emblemen för SAAB och Scania är värt att notera.
Tidigare i bloggen om saab-spektaklet här och här
torsdag, februari 04, 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar