tisdag, juli 24, 2012

Katastrofavfarterna på E18


Klicka på kartan så blir den större

Nu har det fullständigt onödiga hänt igen!

En bilist upptäckte att han kört fel på E18 och försökte byta färdriktning på den plats som förare av brandbilar, polisbilar och ambulanser ska kunna använda när det har korkat till sig efter en olycka.

Eftersom det sannolikt är preskriberat nu, erkänner jag att jag gjorde samma desperata manöver första gången jag körde på nya E18. Jag kom från Ullundarondellen och skulle köra mot Stockholm. Tankspridd körde jag rakt fram förbi rätt påfart och upptäckte att jag körde åt fel håll.

Även om det är förbjudet gick det att göra en trafiksäker färdriktningsändring. Det handlade bara om att vänta tills det inte fanns ens den ringaste risk för en kollision. Ligga i vänsterfil. Bromsa och svänga in snabbt. Gå i position. Avvakta igen tills det var helt fritt från annalkande bilar Accelera snabbt upp till motorvägsfart och lova att aldrig göra om misstaget. Finns inte de säkra förutsättningarna är det bara att fortsätta till nästa legala avfart. Hur svårt kan det vara?



VLT -  UNT
-

Inga kommentarer: