fredag, april 10, 2020

Uniti 10:4 – Allt beror på covid-19


Det svenska elbilsföretaget Uniti har ansökt om rekonstruktion, utan att ha levererat ett enda fordon på fem år. Hårdast drabbade blir de ägare som haft skulder på bolaget – som nu inte kan räkna med att få alla pengar tillbaka.

I dagarna kunde Di Digital rapportera att det svenska bolaget Uniti, som sedan 2015 haft en ambition om att börja tillverka små elbilar, ansökt om företagsrekonstruktion.

Orsaken var att en planerad kapitalrunda ställde in på grund av marknadsoron i spåren av corona, enligt vd:n och grundaren Lewis Horne, samt att viruset orsakat störningar i bolaget leverantörskedja i Kina.

”Vi har gått igenom en mognadsfas. Jag har varit självkritisk hela tiden, det har varit tufft. Därför är det nog bra att krascha ned till jorden nu och ställa om verksamheten”, sa Lewis Horne till Di Digital.

Läs mer: Skånska elbilsföretaget ansöker om rekonstruktion: ”Bra att krascha ned till jorden”

Bolaget startades som ett avknoppningsprojekt från Lunds universitet. Men ännu har det inte blivit någon verkstad av Unitis flera gånger utlovade serieproduktion av små elbilar.

Det lär också dröja ett tag till innan den första bilen eventuellt rullar ut från fabriken, nu när Lundabolaget har kastat in handduken och bekräftat sin oförmåga att betala sina skulder.

Under den inledningsvis tre månader långa företagsrekonstruktionen får bolagets uppåt tio anställda fortsatt månadslön genom den statliga lönegarantin.

Beskedet kommer dock inte som en blixt från klar himmel. Redan i höstas befann sig bilbolaget i ekonomisk kris. Då upprättade man en kontrollbalansräkning – vilket i regel innebär att bolagets kassa sinar rejält eller redan har tömts – som visade att det egna kapitalet låg på minus 9,4 miljoner kronor. Samtidigt hoppade Unitis revisor av sitt uppdrag.

Nu blottläggs även det digra skuldsaldot som Uniti Sweden har samlat på sig. I borgenärsförteckningen till Lunds tingsrätt listas 37 olika aktörer som kräver sammanlagt cirka 34 Mkr. I den senare ackordsuppgörelsen kommer borgenärerna dock att få nöja sig med betydligt mindre belopp.

I det här fallet är de flesta borgenärerna oprioriterade fordringsägare. Bland annat Uniti Swedens ägarbolag: Team U Holding AB och Uniti Holding UK Ltd, som tillsammans svarar för drygt 26 Mkr av det samlade fordringsbeloppet.

”Ägarna kommer helt enkelt att bli av med en stor del av sina medel. Ett vanligt ackord för oprioriterade fordringsägare ligger på 25-50 procent som de får tillbaka av sina fordringar”, säger rekonstruktören Marcus Wenner.

Det är fortsatt uppförsbacke för det en gång hajpade bolaget vars vd och grundare, Lewis Horne, för bara några år sedan delgav planer på en elbilsfabrik i Landskrona som skulle ge plats för uppåt 1 000 anställda. Men kort efter det storslagna uttalandet bommade bolaget igen sina lokaler där det aldrig hann ske något av produktionsvärde.

Senare meddelade företagsledningen sin stundande flytt till England där bolaget istället skulle bygga upp sin tilltänkta produktion. Men där har det heller inte hänt något som lett till fabriksnya bilar.

Nu räknar Uniti med att rekonstruktionen kommer att pågå i minst tre månader, och redan nu tar man höjd för en ansökning om förlängning med ytterligare tre månader.

I handlingar till Lunds tingsrätt framhåller bolaget att man har sålt bilar på förhandsorder till ”vissa enskilda individer”, och att ”individer har betalat en summa för att ställa sig i kö för en bil”. De planerade bilarna menar Uniti i första hand är tänkta att säljas till kommersiella aktörer, för att användas till leveranser av mat eller andra varor.

Men några av Lundabolagets främsta intäktskällor på kort sikt uppges vara fysiska annonstavlor som ska monteras på bilar för kommersiell trafik, samt laddare med tillhörande annonsplats.

”Det handlar om en samverkan mellan olika produkter som ger bolaget en säkrare grund att stå på. Både bilar, annonstavlor, laddställen samt annonsering från de två senare kategorierna”, säger Marcus Wenner.

Samtidigt menar han att bolaget inte har stora möjligheter att tjäna pengar på just elbilar:

”Man kommer inte att få störst marginal på bilarna. Rent krasst finns det inte förutsättningar för det i deras affärsplan när man inte har större volymer. Därför behövs det kompletterande affärsområden”, säger Marcus Wenner.

Uniti säger sig redan ha en producent för leverans av en mindre serie elbilar, närmare bestämt i Hubei-provinsen i Kina. Men i handlingarna till tingsrätten har Lundabolaget inte uppgett namnet på den tilltänkta producenten.

”Jag vet faktiskt heller inte vem det är, det får jag ta reda på”, säger Marcus Wenner.

Fordringsägarna har kallats till borgenärssammanträde 24 april vid Lunds tingsrätt. På sammanträdet ska rätten pröva frågan om syftet med rekonstruktionen kan förväntas uppnås, och om rekonstruktionen ska få fortsätta under den första tremånadersperioden.

Artikeln är skriven av Dagens industris och HD Sydsvenskans gemensamma ekonomiredaktion i Skåne.

Inga kommentarer: