torsdag, september 24, 2009

Tomater och höst

Klicka på bilderna så blir de störreI den bakre stora krukan står en Dansk Export som köptes alldeles för sent men som växte med en ohygglig fart jämfört med de tio likadana som sattes på friland. Från början fanns det två monsterplantor, men den ena förolyckades en stormnatt. I den hitre stora krukan står en planta av okänd sort. För en månad sedan upptäckte jag ett femtiotal små tomatplantor utspridda i rabatterna. Jag satte de största i krukor och den här hoppas jag på att få minst en röd tomat från. Det är första gången det har hänt att jag har fått vildsådda tomater. Förra året hade jag många olika sorter och tydligen hade någon av dem förmågan att låta fröna utvecklas i komposten. Kompostjorden som spreds över planteringarna var antagligen berikad med tomatfrön.


Trots kalla nätter mognar frilandstomaterna bra och busktomaten Totem i krukor har givit en ofattbart riklig skörd. Barn och barnbarn plockar dem. Jag äter så mycket jag kan och två gånger i veckan ger jag mina gymledare en påse. Ändå hinner vi inte plocka av alla som mognar. När den första tomaten började rodna, räknade jag drygt 600 kart, men så många har nog redan plockats och fortfarande kommer det nya kart och cirka 20 mognar varje dag.


Den sista bilden visar plantan som stormen knäckte. Trots att jag grävde ned stammen en halv meter samt vattnade och gödslade, gick det inte att få liv i den, men de kart som fanns, mognade och de har smakat lika bra som de andra.

Klicka på rubriken om du vill se alla mina tomatrapporter.

Inga kommentarer: