

Bilen högst upp är en exakt kopia av min första. Nästa bild visar lyxversionen som jag drömde om.
Klicka på rubriken och läs om pärlan.
1961, två månader efter Dag Hammarskjölds död, fick jag mitt körkort. Jag gick direkt från posten till Philipsons i Sandviken och köpte den vackraste bil jag kände till. En Isabella femtisexa i nyskick för 2 500 kronor. Bilen rostade bort och två år senare desintegrerade den på parkeringen. Därefter följde en Opel Rekord, en Citroen DS19, tre Renault Gordini, två Volvo PV 544, en Volvo 144S med alla tillgängliga trimningsdetaljer. Den motorn exploderade av övervarvning, men kors vad det gick undan! Eftersom jag på den tiden hade fri tillgång till alla extrautrustningar, blev det rätt så häftig belysning . Tecknaren Jan Erik Garland aka RitOla såg min bil och ritade av den. Bilden publicerades i tidningen Se i ett reportage om bisarra bilförare. Nu blev det en sofistikerad Volvo 244GLE som jag inte har några bra bilder på.


denna


Nils var en mycket trevlig bil fast den drog 1,5 liter bensin per mil.

Nils var en trogen arbetshäst när någon dotter skulle flytta.

Femton års problemfri funktion följt av ett års nedtrappning före den slutgiltiga parkeringen.
Tack Nisse!
Jag saknar dig redan sade Bill
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar