lördag, december 29, 2018

Erlanders pojkar Palmes flickor



Tage Erlander uppfostrade flera ambitiösa unga politiker till att bli fulländade maktkreatörer och jag har skrivit om dem förut så jag nämner bara en kvartett som byggde upp en politisk aristokrati. Olof Palme, Ingvar Carlsson, Jan Eliasson och Pierre Schori är fyra av väldigt många som ordnade in lydiga lakejer på myndigheter och departement där de byggde ett maktimperium som inte kan rubbas ens om Socialdemokraterna åker ur riksdagen.

Palmes flickor tog hand om det mera sofistikerade maktbyggandet med gott resultat.

Även här nöjer jag mig med att nämna en kvartett: Margareta Winberg, Mona Sahlin, Margot Wallström och Anna Lindh.

Jag vet inte hur mycket som avslöjas i Bo Theutenbergs bok "Dagböcker från UD: “Palmes Pojkar” – nätverket som styrt socialdemokratin" och jag tänker inte heller ta reda på det.

Det vore slöseri med min tid att läsa boken eftersom jag har bilden klar.




Inga kommentarer: