lördag, juni 19, 2010

Varning för grillkorv



I min barndom var köpekorv en sällsynt rätt eftersom det var skräpmat och eftersom vi hade gott om kött från den egna djurhållningen.

Från dagen för min första avlöning har därför korv i alla former, varit min favoritföda och betraktad som hälsokost eftersom jag mår så bra efter ett korvmål.

Nu visar Eurofins undersökning att grillkorven innehåller flamskyddsmedel vilket verkar skumt med tanke på att hetta är själva grejen med grillning.

Hela Gotland
Västerbottens-Kuriren
Sveriges Radio
SvD
Sveriges Television
Kloakbladet
Korvtips

Min korvlåda för fyra personer:
Bild ett
Bild två

Ett kg Lithells Falukorv
Tre burkar Heinz vita bönor i tomatsås.
Två burkar Campbells Kantarellsoppa.
Två små burkar med kantareller som finhackas.
Två boxar Fjällbrynt fyrahundragrams bredbar Grevé-ost.
Två matskedar ljus sirap.

Skär korven i centimeterstora tärningar och lägg dem i botten av en stor gryta (helst gjutjärnsgryta) eller en lagom stor ugnsform
Mixa osten, sirapen, hackade katarellerna och soppan noga med en elvisp.
Töm bönorna ovanpå korven och täck med mixen
Sätt in grytan i mitten i förvärmd ugn med över- och undervärme 225 °C
Strö ordentligt med paprikapulver på ytan om du använder gryta med lock.
Om du använder form utan lock ska maten stå i ugnen 20 minuter eller tills ytan börjar mörkna innan paprikan strös ut.
Låt sedan maten stå i ugnen 10 minuter till.
Total tid i ugnen 30 minuter, med reservation för att olika ugnar har olika effekt. Huvudregel Ta ut maten när den börjar brännas. Då är det alltid klart.

Kalle Läppinen! (för den som kan historien)

Inga kommentarer: