lördag, juni 20, 2009

Craftivismen - den mjuka revolutionen



Första gången jag hörde talas om craftivismen var för några dagar sedan när äldsta dottern Agneta berättade om stridsvagnar med rosa kläder.

Jag hade naturligtvis läst om instickade lyktstolpar utan att förstå den underbara vidden av fenomenet.

Bilden visar en stridsvagn som har blivit täckt med 4 000 rosa stickade rutor av den danska konstnären Marianne Jørgensen som en protest mot kriget i Irak. Klicka på bilden så blir den ännu vackrare.

Jag hoppas att detta är inledningen på den stickade och virkade revolutionen som ett dämpande av allt kallt och hårt vapenskrammel.

Följ bloggen Masquerade om du vill få tips om trevliga applikationer.

WWKiP-dagar 2009

I dag är en av dem så sätt fart på stickor och nålar alla som kan! Jag vill väldigt gärna pryda min Burgman med en virkad eller stickad rosa krans.

Wiki-info om craftivismen kan du ta del av om du klickar på rubriken.

Inga kommentarer: