Sidor
▼
onsdag, mars 18, 2009
AGEBE - AGB - Amerikanska Gummibolaget och Lucas
För tre år sedan skrev jag av mig lite nostalgi och tog fram minnen från AGB-tiden 1970 till 1983.
I dag väcktes dessa minnen till liv igen när jag letade genom min dekallåda och fann massor med Lucas-dekaler.
Den förra AGB-spaningen gällde historia. Nu ska jag berätta om några produkter som etsade sig fast i minnet.
Efter en kort tid som servicechef, blev jag uppringd av polisen i Katrineholm en söndagmorgon. Det hade hänt en dödsolycka med en av våra billyftar på en BP-mack och de ville att jag skulle komma dit för att vara med i besiktningsarbetet.
På lyften stod en tung bil och under lyften fanns bilmekanikern som var helt tillplattad. På grund av ett konstruktionsfel hade lyften fallit ned och krossat mekanikern. Lyften hette Laycock High Speed och fick i fortsättningen heta Killmaster. Det var inledningen till att Arbetarskyddsstyrelsen intresserade sig för bilverkstäderna. De kommande åren arbetade jag nära Arbetarskyddsstyrelsen i säkerhetsfrågor och lärde mig mycket av dem.
En annan produkt som gjorde outplånliga spår i minnet, var California biltvättmaskiner.
Den övre AGB-symbolen var känd av alla i svensk industri, men 1975 anställdes en marknadschef som fastslog att den var för ålderdomlig och ful. Han lät en mycket dyr reklamfirma rita den nedre symbolen och anställde sedan konsulten som reklamchef.
Vi köpte NGK tändstift för en krona styck, packade om dem manuellt i AGB-kartonger med den nya symbolen och sålde dem för två kronor vilket gav en liten förlust på varje sålt tändstift. Samma process infördes för Continental fläktremmar, Trico torkarblad,Girling stötdämpare och alla andra storsäljare. Vi sålde mest i branschen och förlusten blev enorm.
Produkterna från britiska Lucas svarade för den största omsättningen och jag drar fortfarande efter revolvern när folk, på tal om Lucas, säger "Joseph Lucas, han som uppfann mörkret".
Bakgrunden var den att alla engelska bilar hade väldigt dålig färdbelysning. Alla engelska bilar hade hela elsystemet levererat från Lucas. Från Generator till strålkastare. Allt var lucas, utom elkablarna och elmontörerna. De engelska bilarnas elsystem monterades slarvigt och med för klena kablar vilket gjorde att det blev stora spänningsfall.
Åskilliga gånger bevisade vi detta genom att montera om elsystemet med korrekta kabeldimensioner och dra åt kopplingsskruvarna ordentligt vilket gav marknadens bästa belysning.
Min egen bil var utrustad med elva Lucaslyktor riktade framåt. Det small i generatorremmarna varje gång jag slog på helljus och jädrans vad ljust det blev!
Den berömde tecknaren Jan-Erik Garland, kallad Rit-Ola, såg bilen en dag i Stockholm och ritade av den. Bilden fanns i tidningen Se i en artikel om konstiga bilförare.
Klicka på rubriken och läs elakheter om Lucas.
Där tjänstgjorde min far Nils Sandström under 1950-talet fram till 1955. Han var kalkylator.
SvaraRaderaMin far, Nils Falk, anställdes vid AGB:s malmöfilial i slutet av 1940-talet av dåvarande filialchefen direktör Knut Bonnevier, som han senare efterträdde. Han stannade kvar i företaget fram till sin pensionering i slutet av 1960-talet. Det hade varit roligt, om det finns någon dokumentation kring företagets verksamhet under den perioden. Jag har för mig att företaget gav ut en publikation som hette AGEBE-nytt.
SvaraRaderaMina kontaktuppgifter:
Anders Falk
anderslaw@hotmail.com
070 942 07 74