Tre fasta krukor med ampeltomater på altanräcket och två ambulerande krukor med Dansk export
Fem Dansk export bakom smultron och jordgubbar som redan mognar för fullt. Sex Dansk export i kartong till Agneta.
Klicka på rubriken för att läsa alla inlägg om tomater. Först kommer detta lite sorgliga kapitel i min tomathistoria. Det är nämligen första gången i ett långt liv med tomater, som jag inte har drivit upp plantor från frön.
Det gick helt enkelt inte på grund av en massa trista samverkande faktorer.
För två dagar sedan köpte jag alla plantor som torghandlaren hade. Förutom dessa sju, ville jag ha nio till. Inga problem sade den vänlige trädgårdsmästaren från Vallby. Jag kör hem dem till dig i morgon förmiddag. Typiskt Enköping.
Klockan tio på midsommaraftonsförmiddagen mullrade det dovt på gatan när en ljusblå Camaro-76 sakta svängde in framför mina odlingar och stannade. Ur klev mannen som jag ska besöka på måndag för flera inköp. Han öppnade bagageluckan och plockade upp mina plantor.
Midsommarafton 2007 mognade den första tomaten. I år lär det bli minst en månad senare.
Sidor
▼
lördag, juni 20, 2009
Craftivismen - den mjuka revolutionen
Första gången jag hörde talas om craftivismen var för några dagar sedan när äldsta dottern Agneta berättade om stridsvagnar med rosa kläder.
Jag hade naturligtvis läst om instickade lyktstolpar utan att förstå den underbara vidden av fenomenet.
Bilden visar en stridsvagn som har blivit täckt med 4 000 rosa stickade rutor av den danska konstnären Marianne Jørgensen som en protest mot kriget i Irak. Klicka på bilden så blir den ännu vackrare.
Jag hoppas att detta är inledningen på den stickade och virkade revolutionen som ett dämpande av allt kallt och hårt vapenskrammel.
Följ bloggen Masquerade om du vill få tips om trevliga applikationer.
WWKiP-dagar 2009
I dag är en av dem så sätt fart på stickor och nålar alla som kan! Jag vill väldigt gärna pryda min Burgman med en virkad eller stickad rosa krans.
Wiki-info om craftivismen kan du ta del av om du klickar på rubriken.
fredag, juni 19, 2009
Midsommarafton 2009
Det ser ut att bli en fuktig midsommarafton på mer än ett sätt. Det regnar nästan överallt och Systemet slog försäljningsrekord i går.
Med tanke på rådande väder, längtar jag inte till det traditionella firandet i Segersta Hälsingland, men jag drömmer om att en gång till få vara med om ett perfekt midsommafirande som bara kan upplevas där.
Tyvärr tvingas många barn genomlida en supandets dag där föräldrarna beter sig ungefär som Lindström beskriver det här.
I år firas midsommar för ovanlighetens skull på min namnsdag vilket känns helt rätt.
Sweden.se om midsommar och andra helger.
Klicka på rubriken för wiki-info.
tisdag, juni 16, 2009
Saab på väg mot hamn
Nu ser det ut som att Saab kan drivas vidare och jag hoppas innerligt att det handlar om ett helt nytt industriprojekt med transport och energi i samverkan.
Christian von Koenigsegg blir en mycket bra galjonsfigur och marknadsförare för Saab och jag tror att gnällspikarna kommer att skämmas om några år. De nya ägarna behöver inte kunna något om processtekniken för seriebilstillverkning. De behöver näsa för vad marknaden kommer att efterfråga om tio år.
Jag tror att detta är helt rätt lösning och jag tror att vi redan i början av nästa år kommer att få läsa om ett industriprojekt där Saab och Vattenfall i samarbete tillverkar plug-in-hybrider, rena elbilar, industritruckar, vindkraftverk och vågkraftverk. Små elbussar och lastbilar med hybridteknk för närdistribution, kan bli storsäljare.
Att Saab i praktiken blir norskt, ser jag inte som någon nackdel och i Norge togs nyheten emot med tillfredsställelse. De nya ägarna är knappast så hysteriskt låsta vid att Saab måste fokusera på personbilar med förbränningsmotorer. I Norge finns kunskap och teknik från Think, som kan komma till nytta.
Mera om diversitet i det nya Saab.
Kommentarerna i Dagens Industri verkar vara resultatet av hjärnsmälta:
"Att Koenigsegg finns med är ointressant. Vilka som finns med som kapitalinskjutare är det aktuella", säger Karlsson."
Varför kommenterar inte Karlsson vad som är felet med dem?
"Det är dessutom olika produktionsteknologier. Saab byggs som massproducerade bilar på löpande band, medan Koenigsegg bygger bilarna en och en", säger Christer Karlsson."
Vad har det för betydelse om det ändå är ointressant att Koenigsegg finns med? Pucko!
Klicka på rubriken för flera personliga synvinklar.
fredag, juni 12, 2009
Tematrädgårdarna 2009 i Enköping
Klicka på bilderna så blir de störreStadsträdgårdsmästare Tomas Lindvall inviger trädgården genom att med en sekatör klippa en vidja. Elevernas talesperson Heléne håller invigningstalet. Så här såg det ut när bilden togs. Hämtat från tematrädgårdshemsidan
Allt om tematrädgårdarna
Grått ute med regn i luften klockan sex och parkinvigning klockan tio. Det såg inte bra ut, men jag tog ut monarken och trampade ned mot ån tio i tio och då bröt solen genom molnen som höll sig borta 45 minuter. Det blev alltså perfekt parkinvigningsväder när trädgårdsmästareleverna (klicka på rubriken) presenterade sitt fantastiska verk och gratulerades av stadsträdgårdsmästare Tomas Lindvall.
Jag har cyklat förbi varje dag och följt arbetet, men överraskades ändå av hur enastående bra det blev. De senaste fyra dagarna har jag pysslat med annat och det var då det fulländades.
Så här såg det ut efter bara några dagar.
Så här såg det ut en vecka senare
Så här blev det till sist.
Klicka här för olika teman och tematrädgårdens alla detaljer och sponsorförteckningen.
EP dagen efter
Uppdatering 17/9 EP i dag
Bloggen 17/9
måndag, juni 08, 2009
Enköping och EU
Min delaktighet i EU-valet började klockan 07.30 i går, med att det regnade och var fel på dörrlåset till vallokalen. Efter att Eva hade ringt en massa telefonsamtal och testat diverse kodkort, kom en larmbil vars förare gick fram till dörren klockan 08.15. När han närmade sig dörren, öppnades den utan hjälp av mänsklig hand. Trodde vi, men det visade sig att någon hade fjärrstyrt låset just i detta magiska ögonblick.
Aningen försenade kom vi snabbt igång och allt gick väldigt bra hela dagen och kvällen.
Det här är bara en bildrapport från nästan ett dygn med många mycket trevliga människor, såväl bakom som framför borden.
Tre lätt berusade röstande och en riktig kommandorakärring bland 2 900 väljare måste anses vara lyckat.
Klicka på rubriken för att se valresultatet
fredag, juni 05, 2009
Rakning - rakhyvlar
Det här inlägget skrevs i juni 2009. Klicka ►där för mera om rakning
Min skäggväxt är kraftfull och det gör förbrukning av rakblad till en dyr historia eftersom jag under de senaste 20 åren enbart har köpt Gillette och deras multippelbladshyvlar kostar fem gånger mer än vad som kan anses vara anständigt. De har dessutom minst fem blad numera så att man inte kan ansa mustaschkanterna under näsan eftersom hyveln inte får plats där.
Nu senast när mina blad var utslitna testade jag två lågprismärken. Ett från ICA och Wilkinson Extreme. Deras priser var hälften av Gillettes och därmed alltså anständiga.
Båda är trebladshyvlar och den från ICA var bra, men Wilkinsons var bäst. Den var lika bra som Gillettes Mach3 Turbo.
Den översta på den nedre bilden är en Gillette Mach3 Turbo. Nästa är Wilkinson Extreme 3 och sedan den från ICA. Den understa är en tvåbladig gammal Gillette som behövs för finliret runt munnen och näsan.
Mellanbilden visar bladet som efter tre rakningar rispade huden med blodvite som resultat.
Den översta bilden visar verktyget som fick mig att anlägga skägg. Under en sjukhusvistelse 1961 då jag led av tillfällig muskelförlamning efter en våldsam bilolycka, kom en underskön sjukhusängel och ville justera mig med detta farliga redskap.
Eftersom jag inte ville såra ängeln genom att visa min skepsis, berättade jag att jag just hade beslutat att anlägga skägg.
Klicka på rubriken om du vill veta mera om rakning.
Uppdatering 10/6
Slipmaskin för rakblad.
Uppdatering-2 10/6
Gillettes prispåslag.
Enköping dagen före nationaldagen
Enköping är Sveriges renaste kommun. ◄Så där glada blev de i kommunhuset och så här presenterades utmärkelsen av Håll Sverige Rent.
Enköpingsposten visade uppskattning.
När jag skulle flytta från Täby var det först Nyköping som lockade mest, men familjeomständigheter styrde flyttlasset till Enköping och det var en fullträff.
42 år i Täby medförde ingen hembygdskänsla; inte ens något som liknade detta. Det var bara en plats att övernatta mellan jobb- och politikaktiviteter.
När jobbet och politiken var historia, stod jag där i en kommun som jag inte hade några känslor alls för. Täby var bara den mest praktiska orten att bosätta sig i med tanke på kommersiella och politiska gränssnitt.
Enköping blev efter bara några månader mera hembygd än vad till och med mitt vackra Segersta hann bli under mina första sexton år då jag bodde där.
Enköping är mitt Grönköping och Renköping i skön förening.
onsdag, juni 03, 2009
Volvo - Saab och framtiden
Saab årsmodell 2012 överst och Volvo 1960 underst. Jag hade två sådana underbara bilar.
I Saab har man som förare alltid tvingats sitta lite snett på grund av någon konstruktörs hjärnsläpp och man var alltid tvingad att lägga i backen för att få ut startnyckeln.
Jag har sagt det förr. Skräntärnan Maud har sagt det och det är fortfarande rätt (trots att Maud tycker så)
Saab ska inte bygga bilar. de borde aldrig ha byggt bilar. Saabs personbilstillverkning har historiskt sett antagligen varit en företagsekonomisk katastrof och kan aldrig bli lönsam.
Personligen anser jag att Saab är dåliga bilar. De är obekväma och fula. För några år sedan skulle min bil skaderepareras och under fem veckor tvingades jag köra en Saab 9.5 Aero. Jag vantrivdes varje minut i den skräpbilen.
Saab ska bygga vindkraftverk och flygplan. Det finns en marknad för små energieffektiva flygplan och vindkraften behöver nya kraftfulla hitech-aktörer.
Volvo har jobbat i tysthet med de bilar som kommer att efterfrågas. Vad har Saab gjort under tiden?
Volvo premieras för marknadsanpassade konstruktionslösningar. Vem gör tummen upp för Saab?
Ingen vill äga Saabfabriken för att så få vill äga Saabbilar. Så enkelt är det.
Mitt stalltips är att det om fem år finns bara en stor biltillverkare i Sverige och det är inte Saab. Dessutom kommer det sannolikt att finnas många småskaliga tillverkare av små elbilar och där kanske Saab kan finnas med. Jag har haft en hyfsat god insyn i Saabfabrikens protoypverksamhet och kan verifiera att där finns hitech i överflöd.
Hitech i överflöd och som sannerligen flödar över när det bäller biltillverkning. Krångligt och komplicerat blir det alltid. Till och med när de gör sin hemsida. De har missat att vi är många som surfar med Firefox.
I Saab har man som förare alltid tvingats sitta lite snett på grund av någon konstruktörs hjärnsläpp och man var alltid tvingad att lägga i backen för att få ut startnyckeln.
Jag har sagt det förr. Skräntärnan Maud har sagt det och det är fortfarande rätt (trots att Maud tycker så)
Saab ska inte bygga bilar. de borde aldrig ha byggt bilar. Saabs personbilstillverkning har historiskt sett antagligen varit en företagsekonomisk katastrof och kan aldrig bli lönsam.
Personligen anser jag att Saab är dåliga bilar. De är obekväma och fula. För några år sedan skulle min bil skaderepareras och under fem veckor tvingades jag köra en Saab 9.5 Aero. Jag vantrivdes varje minut i den skräpbilen.
Saab ska bygga vindkraftverk och flygplan. Det finns en marknad för små energieffektiva flygplan och vindkraften behöver nya kraftfulla hitech-aktörer.
Volvo har jobbat i tysthet med de bilar som kommer att efterfrågas. Vad har Saab gjort under tiden?
Volvo premieras för marknadsanpassade konstruktionslösningar. Vem gör tummen upp för Saab?
Ingen vill äga Saabfabriken för att så få vill äga Saabbilar. Så enkelt är det.
Mitt stalltips är att det om fem år finns bara en stor biltillverkare i Sverige och det är inte Saab. Dessutom kommer det sannolikt att finnas många småskaliga tillverkare av små elbilar och där kanske Saab kan finnas med. Jag har haft en hyfsat god insyn i Saabfabrikens protoypverksamhet och kan verifiera att där finns hitech i överflöd.
Hitech i överflöd och som sannerligen flödar över när det bäller biltillverkning. Krångligt och komplicerat blir det alltid. Till och med när de gör sin hemsida. De har missat att vi är många som surfar med Firefox.