Sidor

fredag, mars 06, 2009

Citroen ds


Nya DS / Min DS
Klicka på bilderna så blir de tydligare. Den långa
spak som sticker upp från rattstången är växelspaken.

Bilden visar en högerstyrd variant.

Nu när Citroen introducerar en ny premiummodell och kallar den DS, minns jag min Padda.

Klicka på rubriken och hälsa på hos marknadsavdelningen.

Citroen DS var en fantastisk bil när den introducerades. Jag köpte en 60:a 1965 och skrotade den två år senare när hela underredet hade rostat sönder.

Bilen hade en nivåregulator som gjorde att den alltid behöll sin inställda markfrigång i fyra valfria lägen.

När man stängde av motorn, tog det några minuter innan bilen, med ett svagt pysande, sjönk till sin lägsta nivå. Det kunde skrämma slag på förbipasserande.

En fantastisk aerodynamik gjorde att man kunde färdas ljudlöst i 150 kmph.

Eftersom bilen var lite extrem så skaffade jag extrema däck från Continental. De hade utbytbara slitbanor så att man släppte ur luften när man skiftade mellan sommar- och vintermönster. Genialt!

När man fick punktering, höjde man bilen till den högsta nivån, placerade en pallbock nära hjulet och ställde in nivån på lägsta. Då lyfte hjulet från marken och man kunde lossa det med en centrumbult. Gällde det ett bakhjul, fick man först ta bort bakskärmen som också satt med en enda bult baktill. I nödfall kunde bilen köras utan det ena bakhjulet. Ställde man in nivån på högsta, lyftes den obelastade hjulupphängningen, men då tvingades man köra sakta eftersom fjädringen låste och bilen blev väldigt styv.

Växellådan var manuell med automatisk koppling som aktiverades när man rörde växelspaken. När man lade i en växel, rörde inte bilen sig innan man gasade.

Bromspedalen var en liten gummiblåsa på golvet. Den fick man lära sig att behandla som ett ägg om man inte ville forcera vindrutan med huvudet först. Där kopplingspedalen normalt finns, satt en pedal som man låste parkeringsbromsen. med

Wiki om Citroen DS
Citroendrömmar - Klicka på sidans pilar för att se andra citroenmodeller.
Bilder
Nyheter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar