söndag, augusti 08, 2010

Val 2010

Klicka på bilden så blir den tydligare

Jag är centerextremist som utan minsta tvekan kommer att rösta på Centerpartiet.

Inget av partierna som tävlar om riksdagsplatserna passar mig perfekt, men det gamla Centerpartiet från FM (Före Mauderaterna) låg väldigt nära de flesta av mina politiska preferenser.

Partivänner brukar säga att jag har lämnat centerspåret, men det är tokfel.

Jag står kvar i mittfåran och hoppas innerligt att resten av partiet snart kommer tillbaka till den politik som Thorbjörn Fälldin stod för.

Eftersom Centerns kärnväljare på landsbygden, börjar tröttna på Stureplansmauderaterna, är risken stor att det gamla Bondeförbundet ställs utanför Riksdagen. Står sig de senaste opinionsundersökningarna, kan det bli ett politiskt kaos med Sverigedemokraterna som splittrande vågmästare.

Det kan tvinga de övriga partierna till förhandlingar som styr bort från de program som inspirerade väljarna på valdagen.


Än finns det dock tid att justera och justera åt rätt håll.

Väljare som tänker längre än kampanjmaterialets opportunistiska budskap, måste se att ett genomförande av vänsterträskets gröna unkna sörja till politik, drar ned statens finanser till Greklands-nivå.

Miljöpartiets ledningsrör vill framstå som kravmärkta men är bara bra på att stapla ord utan inbördes mening.

Socialdemokraterna leds av ett litet gäng ur sosseadeln som enbart har de egna maktambitionerna som drivkraft. Väljarna är bara simpla redskap.

Vänsterpartiet borde dödskallemärkas som kommunistcell. En regering med kommunister är en politisk katastrof.

Min valbibel
Valmyndigheten
SvT Väljarindex

Inga kommentarer: