fredag, december 18, 2009

Poor Joseph. God was a hard act to follow.



En av mina favorittidningar är Telegraph som oftast skriver ocensurerat om religiöst hyckleri.

The Anglican church of St Matthew's i centrala Auckland i New Zealand har satt upp en affisch som retar gallfeber på lättkränkta kristna som reagerar lika huvudlöst som muslimer inför denna symboliska bild av Muhammed.

Enligt kyrkoherden och ärkediakonen Glynn Cardy, är affischen en problematiserande betraktelse över den klassiska kristna hypotesen om hur Jesus Josefsson från Nasaret avlades med assistans från ovan

"Vi tror att Gud är kärlekens kraft som manifesteras i Jesus, vilket är något helt annat än en personlig gud i himlen", sade Glynn Cardy.

Flera alternativa bilder refuserades, - bland annat en med en spermie droppande ned, med texten: ”Glädje till världen”.

SvT om kalabaliken

Det är något besynnerligt med alla tokreligiösa människor som bestämt kan avfärda tron på tomtar och troll, som vidskeplighet, medan deras egen tro, som inte har någon som helst vetenskaplig verifiering, är helig och oantastlig.

Det finns inte ett enda belägg för att den kristna trons gud existerar, utöver att det står så i Bibeln och en enda bok är ett svagt indicium. Det handlar helt enkelt om ett cirkelresonemang.

När det gäller islam, är den tron så orealistisk så att varje människa med ett enda uns av sunt förnuft, borde avfärda den som primitiv vidskeplighet.

Islams gud förstår bara arabiska
Islams gud kräver att du tvättar dig efter en komplicerad bruksanvisning för att han ska acceptera din bön
Islam gud kräver att din bön ackompanjeras av en invecklad koreografisk cirkus.

Jag betraktar mig som kulturkristen av det enkla skälet att jag tycker om det kristna kärleksbudskapet.

Jag avskyr islam av det enkla skälet att det inte finns ett enda muslimskt land med demokrati, jämställdhet, jämlikhet och religionsfrihet.

Inga kommentarer: