söndag, december 13, 2009

Nyhetssvepet med Enköpingsposten på hedersplats

Klicka på bilden och ta del av matematik av tredje generationen vilket påminner mig om den dynamiska konstanten (å). Det matematiska tricket bygger på samma följsamma flexibilitet i den mest fantastiska av alla vetenskapliga discipliner. När inte ekvationen går att lösa, sätter du in den dynamiska konstanten (å) på valfri plats och ger den det värde som krävs för en lyckad uträkning.

För den som vill fascineras av matematikens manifestationer i naturen och formgivningen, finns det godsaker här
Efter en vecka ligger det i allmänhet omkring fem EP i en fåtölj, uppslagna på en sida som vid lästillfället verkade vara värd fördjupning.

I allmänhet slår jag samman dem och förpassar dem till tidningskassen på söndag kväll, men nu ska jag fördjupa mig i det som jag under veckan reagerat på under de gångna två veckorna.

Onsdagen den 2 december fanns ovan kopierade teckning på seriesidan.

Samma dag fanns nyheten om att du riskfritt kan framföra en Segway i 20 kmph med 0,42 promille alkohol i blodet. Segway väger cirka 45 kilogram och jag antar att den berusade föraren väger 75 kilogram. Det innebär en massa på 120 kilogram som ska stoppas pronto när det smäller vilket är absurt att bortse från.

Jag vill gärna ha en Segway men jag vill att den ska bedömas utifrån samma villkor som gäller alla andra motordrivna fordon.

Reklam kan inte klassas som nyheter, men nyskapande reklam är värd uppmärksamhet och det var länge sedan jag såg riktigt bra reklam.

Först kom Teliapappan och sedan ICA-Stig. Därefter har jag inte sett tilltalande reklam förrän nu när EON visar sin "Handling". Klicka på alla länkar och bläddra vidare, det är värt besväret! EON har en helsida i Enköpingsposten ett par gånger i veckan med utdrag ur "Handling":

I gårdagens EP presenterades Active Lights från Safezone.

Fotoceller laddar upp ett batteri på dagen och lampan tänds av en rörelsedetektor när någon närmar sig. Brutalt genialt!

Äntligen vågar våra stora massmedier börja diskutera islam på allvar. I går kväll såg jag reprisen av Evin Rubars tevedokumentär "Slaget om muslimerna". Den kan ses här.

Det var bra att se den två gånger och nu har jag den nedladdad så att jag kan studera den igen.

Under en timme hinner fyra muslimska ledare avslöja sin religiösa intolerans och några apostater får berätta om hur de upptäckte den otidsenliga ideologi som reglerar praktiserande muslimers liv 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan från vaggan till graven.

SvD reagerar
Sydsvenskan
Expressen
Aftonbladet
Newsmill

Jag hoppas att vi snart får se en dokumentär där den primitiva vidskeplighet som präglar en praktiserande muslims liv, blir föremål för granskning.

Bara det att muslimernas Gud endast förstår arabiska, är rent befängt. Lika sanslöst dumt är det att deras gud kräver böner utförda efter en mycket detaljerad bruksanvisning.

Läs och begrunda!

Jag undrar om det finns en enda journalist som vågar fråga en imam om varför de har dessa tvångsritualer.

Inga kommentarer: