måndag, december 07, 2009

Mobiltelefoner


En kort tid efter att jag skrev om mobiltelefoner, kom en julklappsönskelista som bland annat handlade om den här mackapären.

När jag köpte min första mobiltelefon 1982 fanns definitivt förväntningarna på att utvecklingen skulle gå den vägen. Den tron delade jag med alla SF-fantaster, men få av oss anade nog att det bara skulle dröja 27 år. Vem kunde dessutom ana att vi skulle få två-faktors autentisering för molntjänster?

Min Panasonic NMT450 1982 kostade 27 000 kronor plus moms.
Blackberry 8520 Gemini kostar 2 750 kronor inklusive moms!

Släng dig i väggen Blixt Gordon!

Utrustningsspecifikation:

Display
* 320 x 240 pixels/2.46"
* Network:
* GSM: 850/900/1800/1900 (Quad-Band)

Battery
* Talk Time: 4.5 hrs
* Standby Time: 408 hrs
* Capacity: 1150 mAh

Camera
* 2 mega-pixels (auto-focus)
* 5 x Digital Zoom

Video
* Video Recording
* Supported formats: MP4, 3GP, H.264, & WMV
* Video Streaming

Music
* Supported formats: MP3, AAC, eAAC+ & WMA
* Ringtones:
* Monophonic
* Polyphonic (32)
* MP3
* AAC

Messaging
* SMS
* MMS (with video)
* E-mail (POP3, SMTP, IMAP4, BlackBerry, MS Exchange)
* Instant Messaging (MSN)

Memory
* Phone Book
* Dialled Calls
* Missed Calls
* Received Calls
* 256 MB (internal)
* microSDHC (external)

Call Features
* Hands Free
* Caller ID
* Navigation:
* BlackBerry Maps

Security
* Remote Lock
* Device and memory card encryption
* Mobile VPN support

Dimensions:
* 109 x 60 x 13.9mm
* Weight: 106g

Whats in the box
* BlackBerry 8520 Gemini
* Battery (CS-2)
* Data cable
* Pocket Case
* Mains charger
* Software CD

HÄPP!

Inga kommentarer: