tisdag, december 15, 2009

Kaffe och te som hälsokost och naturmedicin

I dagens Svenska Dagbladet bekräftas det jag har anat de senaste tjugo åren. Kaffe tillrett på det bästa sättet, skyddar mot diabetes.

Först mals bönorna sakta i en Zassenhaus-kvarn. Ta fem gram bönor per deciliter vatten för normalstarkt kaffe. Jag tar åtta gram för extra smak- och skyddseffekt.

Vatten som har stått i öppen tillbringare i kylskåpet över natten, kokas upp och får svalna till 98°C.

Vattnet hälls över det nymalda kaffepulvret. Rör om i en minut innan kaffet hälls i ett Melitta-filter.
Jag antar att kaffe även bidrar till att hålla flygande-gris-flunsan i schack. Till kaffet ska absolut ätas 25 gram mörk choklad så motas även hjärtinfarkten i grind.
Rekomendationen fyra koppar om dagen, ersätter jag med två extrastarka koppar efter lunch.

På förmiddagen dricker jag fyra deciliter grönt te och tepåsar kommer inte in i mitt hem. En rågad dessertsked av de stora gröna tebladen läggs i en keramik-tekanna och 68 grader varmt vatten hälls över. Teet får dra i tio minuter innan det dricks.

På eftermiddagen dricker jag Roibos som inte alls är te fast det står så på påsen. Hela Roibus-busken mals till ett grovt rött pulver som jag tar två rågade teskedar av till tre deciliter vatten som sjudande hälls över pulvret. Blandningen kan dra tills den når drickbar temperatur.

Om te och kaffe och Alzheimers här.

Klicka på rubriken för att läsa om sjukdomar.

Inga kommentarer: