måndag, juli 06, 2009

Kaffe och Alzheimers sjukdom




Det senaste om kaffe och hälsa här

Vetenskapsradion sände i dag ut nyheten om att kaffe är bra som såväl förebyggande drog som läkande mot Alzheimers sjukdom.

Det var ingen överraskning för mig som alltid har hävdat att kaffe är en universalhälsodrog.

Som bilderna visar, gör jag mitt kaffe helt manuellt. Nio gram bönor för varje deciliter vatten, mals sakta medan några extrabönor tuggas och sväljs för att trimma smakanalyssystemet.

Kvarnen ska helst vara från Zassenhaus och bönorna helst Diplomatblandningen från Sibyllans Kaffe & Tehandel på Sibyllegatan i Stockholm. Det var där jag lärde mig att tugga bönor under malningen. I deras källare har jag avsmakat olika kaffebönor direkt från rostningsugnarna. För den som har svårt att komma till Sibyllans, rekommenderar jag Zoegas starkare rostningssorter som finns på ICA.

Vatten som har stått i öppet kärl i kylskåpet över natten, hälls i vattenkokaren. Jag brukar ta fyra deciliter vatten för 36 gram kaffebönor. Det håller Alzheimers, svininfluensa och letargi på mattan.

När vattnet har kokat upp ordentligt, får det svalna till 98°C innan det blandas med det nymalda kaffepulvret. Rör om 30 sekunder med en gaffel innan din nya favoritdryck töms över i en termos som bara används för kaffe.

På senare tid har jag bytt drogmönster och tar numera en lagom dos mycket starkt kaffe efter lunch. Under eftermiddagen dricker jag en kanna Roibos (som inte ska kallas te) och under förmiddagen en kanna grönt te. Två viktiga råd: Hetta upp vatten till mellan 67 och 70 °C innan det hälls över de gröna tebladen i porslinskannan. Tepåsar är en förfärlig nödlösning. För Roibos gäller att vattnet ska sjuda när det hälls över den torkade mixen av roibosbuskens grenar och blad. Grönt te ska dra tio minuter medan Roibos gärna kan dra längre så att det hinner svalna till dricktemperaturen cirka 60°C.

Hemsida om Alzheimers
Vårdguiden om Alzheimers
Sjukvårdsrådgivningen 1177 om Alzheimers

Ny Teknik som alltid är tidiga med just ny teknik, hade nyheten för ett halvår sedan. Deras källa var Journal of Alzheimer's Disease

SvT om förhållandet kaffe och Alzheimers sjukdom.
Klicka på rubriken för mera information

DN om det hela

Inga kommentarer: