söndag, februari 04, 2007

Nordea


Klicka på rubriken och läs om Nordeas säkerhetsrekommendationer.
Klicka på bilden så blir den tydligare.
Efter alla e-postmeddelanden om att min låneansökan om 314 159 265 dollar, blivit godkänd och att avsändaren bara behöver mitt bankkontonummer för att kunna sätta in pengarna, kom nu detta tveksamma meddelande från Nordea?
Om det är en bluff, är bluffmakarna korkade med tanke på alla skriverier som varit den senaste tiden.
Om det inte är en bluff, är folket på Nordea korkade med tanke på alla skriverier som varit den senaste tiden.
Jag frågar Nordea så får vi se.

Uppdatering tisdag 6/2. - Inget svar från Nordea!

Uppdatering måndag 12/2.


Fel av mig! Nordea svarade samma dag men mitt e-postprogram sorterade all e-post från Nordea som skräppost. Jag fick flera bluff-e-brev och fortsatte med mina frågor till Nordea. Här följer svaren från Nordea:


From: info@nordea.se <info@nordea.se> Date: 2007-feb-05 10:52Subject: Re: Privat-epost Nordea privat ovrigt [T20070204000F]To: germund.andersson@gmail.com


Hej Germund,
Tack för att du hör av dig. Vi har tagit emot din anmälan om att du fått e-post som avsändaren vill fådig att tro att Nordea har skickat.Det är därför mycket viktigt att känna till att Nordea aldrig efterfrågarkreditkortsnummer, koder eller annan känslig information via e-post ellertelefon. På Nordeas hemsida kan du läsa mer om Internetsäkerhet. Det finns också en risk om du svarar på sådan e-post att du kan få tillbaka virus eller så kallade trojaner.Om du har fått e-post och lämnat ut känslig information som till exempelpersonnummer, personlig kod och engångskod ska du omedelbart kontaktabankens Kundcenter på telefon 0771 - 22 44 88 öppet vardagar 08.00-20.00. Dukan även kontakta vår Internetsupport på telefon 020-42 15 16 öppet alladagar 07.00-23.00.
Har du klickat på länken i e-postmeddelandet, bör du uppdatera och köra dittantivirusprogram. Dessvärre kan vi inte förhindra sådan e-post, Nordea för inte något registeröver e-postadresser.
Än en gång, tack för att du hörde av dig.Med vänlig hälsningNordea Bank AB (publ) Emil ErikssonSent: Sunday, February 04, 2007 8:55 AMSubject: Privat-epost Nordea privat ovrigt [T20070204000FZ1348246


Den 2007-02-06 skrev info@nordea.se < info@nordea.se>:


Hej Germund,


Jag ser att vi redan har besvarat ditt andra mejl om att det är ettphisingmejl du har fått. Om du inte har lämnat ut några uppgifter behöver du inte göra något annat änatt ta bort meddelandet från din dator.Har du klickat på länken i e-postmeddelandet, bör du uppdatera och köra dittantivirusprogram.Med vänlig hälsningNordea Bank AB (publ)Emil Eriksson
From: info@nordea.se <info@nordea.se> Date: 2007-feb-09 17:00Subject: Re: Privat-epost Nordea privat ovrigt [T2007020800F3]To: germund.andersson@gmail.com


Tack för Ert mail.


Det mail Ni fått är ett så kallat phishing mail som internationella bedragare använder för att försöka lura bankkunder i olika banker. Nordeadrabbas lite mer än andra därför att vi är den största banken. Vi harinformerat våra kunder om detta sedan lång tid tillbaka. Information har också funnits i flertalet svenska tidningar. Vi vidtar dessutom en rad åtgärder inom ramen för vårt löpande utvecklingsarbete för att göra detmindre lockande för bedragarna att skicka ut denna typ av mail. Vi har också hjälp av polisen som utreder brotten.Det är viktigt att vara medveten om att dessa mail skickas ut på vinst ochförlust till olika personer. Bedragarna vet inte att den enskilde kunden ärkund i Nordea. Den enskilde kunden bör alltid kasta mail som påstås vara från Nordea. Nordea skickar aldrig mail till kunden med begäran om hemligakunduppgifter. Det är viktigt att också påpeka att Nordea aldrig har drabbats av intrång i sin Nätbank. Alla drabbade kunder har saknat ett fungerande skydd mot virus och trojaner.
Med vänlig hälsningNordea Bank AB (publ)
Tobias Johansson

Inga kommentarer: